NCGC - Nederlands Centrum voor Geweldige Communicatie

Recensie
Geweldloze Communicatie Ontwapenend, doeltreffend en verbindend - editie 2011

(Recensie verzorgd door Angela Houdijk | Drala Magazine nr 2, 2011, online kwartaalmagazine voor Shambhala Meditatie Centrum Amsterdam)

"Terwijl we de laatste hand leggen aan de vormgeving van het winternummer van Drala Magazine, ligt de nieuwe, volledig herziene editie van het boekGeweldloze Communicatie van Marshall B. Rosenberg nog bij de drukker. We vertellen uitgeverij Lemniscaat dat we bezig zijn met een themanummer over Geweldloze Communicatie en dat het dan natuurlijk wel erg leuk is om een recensie van de nieuwste editie van het boek van Rosenberg mee te nemen, de ‘bijbel’ die de grondslag vormt voor al de artikelen in dit themanummer. Op de valreep ontvangen we de pdf van het boek zodat we toch nog een recensie kunnen meenemen.

Onze eerste kennismaking met Rosenbergs model voor Geweldloze Communicatie is de paperbackeditie van 2006. Omdat de inhoud van het model ons fascineert, lezen we het boek vol interesse in een keer uit. Maar, moeten we eerlijk toegeven, al na een hoofdstuk kost het moeite ons een weg te banen door de lange, omslachtige en formele zinnen, de anglicismen en de grammaticale fouten. Het wordt de lezer niet echt makkelijk gemaakt de inhoud tot zich te nemen. En natuurlijk vinden we het een beetje raar dat we uitgerekend van een boek over Geweldloze Communicatie zelf een beetje kriegelig worden. We zijn dan ook blij verrast in de nieuwe editie te ontdekken dat wij niet de enigen zijn geweest die ons geërgerd hebben. De kersverse editie van februari 2011 bevat een verantwoording van Jan Carel van Dorp, die uit frustratie over de Nederlandstalige paperbackeditie van 2006, het initiatief nam om de tekst in samenwerking met de vertalers te herzien.

Van Dorp, trainer van het Nederlands Centrum voor Geweldloze Communicatie en de Nederlandstalige GC Kring, werd hiervoor formeel geautoriseerd door Marshall B. Rosenberg. We zijn verheugd met Van Dorps bemoeienis: in de nieuwe editie hebben de langdradige en warrige formuleringen plaats gemaakt voor bondige, heldere zinnen. Ook is het taalgebruik gevarieerder en vlotter. Eindeloze herhalingen van het woord ‘mededogen’ worden bijvoorbeeld voorkomen door het gebruik van synoniemen als empathie en compassie. Niet alleen een verademing, het doet ook recht aan de inhoud. Marshall Rosenbergs boek gaat over heldere, integere communicatie, van hart tot hart. Het is jammer als die sterke boodschap is verpakt in ondoorgrondelijke zinnen. Opvallend is dat ook het model zelf is vereenvoudigd. Was ‘mededogen’ in de paperbackversie nog een – onlogische – vijfde stap in het model, in de nieuwe editie wordt dit element niet meer apart onderscheiden. Of de harde kaft van de nieuwe editie ook een aanwinst is, konden we niet uittesten met onze pdf-versie, maar aangezien onze paperback al ernstig uit elkaar begon te vallen, nemen we dat zonder meer aan. Het boek van Rosenberg verschijnt in combinatie met het nieuwe Werkboek Geweldloze Communicatie, een praktische handleiding voor iedereen die individueel of in groepsverband wil werken met het model.
Angela Houdijk"

(Drala Magazine nr 2, 2011, online kwartaalmagazine voor Shambhala Meditatie Centrum Amsterdam,dralamagazine AT gmail DOT com.)

Geweldloze Communicatie, ontwapenend, doeltreffend en verbindend, Marshall B. Rosenberg, 230 pagina’s, Lemniscaat, NUR: 400 | ISBN: 9789047703617, 2011, prijs: € 25,-.Oorspronkelijke titel: Nonviolent Communication (2nd Edition), A Language of Life, Marshall B.Rosenberg.

Werkboek Geweldloze Communicatie, Lucy Leu,192 pagina. Lemniscaat, Isbn:9789056378554, prijs: € 17,50

2011 editie Geweldloze Communicatie

Bestel de 2011 editie bij het NCGC en krijg je exemplaar gratis toegestuurd. Ga naar de volgende pagina